Select Page
A B C D É F G H Í J K L M N O P Q R S T Ü V W Z

Recurso estilístico que visa ornar o discurso com figuras de retórica, artifícios sonoros e rítmicos, de forma a obter efeito quase artificial de prosa artística, totalmente controlada não pela imaginação mas pela técnica ou pela erudição do escritor. O nome vem da obra bi-partida de John Lyly — Euphues: The Anatomy of Wyt (1578) e Euphues and his England (1850) —, que retoma do grego a palavra euphues ("bem dotado pela natureza", “bem nascido”). Gabriel Harvey denominou este estilo de prosa eufuísmo, que o seguinte passo ilustra: “This young gallant, of more with than wealth, and yet of more wealth than wisdom, seeing himself inferior to none in pleasant conceits, thought himself superior to all in honest conditions, insomuch that he deemed himself so apt to all things, that he gave himself almost to nothing, but practicing of those things commonly which are incident to these sharp wits, fine phrases, smooth quipping, merry taunting, using jesting without mean, and abusing mirth without measure. As therefore the sweetest rose hath his prickle, the finest velvet his brack, the fairest flower his bran, so the sharpest wit hath his wanton will, and the holiest head his wicked way. And true it is that some men write and most men believe, that in all perfect shapes, a blemish bringeth rather a liking every way to the eyes, than a loathing any way to the mind. Venus had her mole in her cheek which made her more amiable: Helen her scar on her chin which Paris called cos amoris, the whetstone of love. Aristippus his wart, Lycurgus his wen: So likewise in the disposition of the mind, either virtue is overshadowed with some vice, or vice overcast with some virtue.” (Euphues: The Anatomy of Wit) [Euphues Introduced]. O eufuísmo mereceu de Shakespeare uma paródia singular em Henry IV (parte I, acto II, cena 4) e em Love’s Labours Lost. De notar que o seu uso na corte inglesa não se restringiu à escrita, pois era frequente nos discursos coloquiais das mulheres da nobreza e ajudou inclusive a definir o perfil do gentil-homem. O eufuísmo teve paralelo com outras manifestações europeias de busca de um estilo afectado e fortemente codificado por regras de escola, como o marinismo italiano, o gongorismo e o cultismo castelhanos e portugueses e o preciosismo francês. R. Greene foi um dos mais importantes cultores do eufuísmo como modelo aristrocrático de escrita, o que é visível em algumas obras suas que tomamos como exemplos dos primódios do romance moderno: Mamilia (1583) e Meaphon (1589). A técnica eufuística faz uso frequente de questões retóricas, de aliterações, símiles, exemplificações e construções antitéticas, tudo de forma a provar que a prosa também podia ser escrita com a mesma imaginação, engenho e fantasia próprios da poesia.

{bibliografia}

Albert Feuillerat: John Lyly; contribution a l’histoire de la
renaissance en Angleterre
(1968, 1ªed. 1910); Michael
Pincombe: The Plays of John Lyly: Eros and Eliza (1996);
Peter Saccio: The Court Comedies of John Lyly: A Study in
Allegorical Dramaturgy (1969); Stephen John Savory: «Artificial
Realism: Form and Content in Elizabethan Fiction: The
Supersession of Medieval Narrative in the Prose Fictions of the
Euphuists and Their Successors, with Reference to the Works of
Lyly, Sidney, Greene and Nashe», Tese de Doutoramento,
Universidade de Bradford (1991); William Lowes Rushton:
Shakespeare’s Euphuism
 (1973).

 


http://www.bartleby.com/213/1605.html


http://web.uvic.ca/shakespeare/Library/SLTnoframes/literary/euphuism.html