Forma de análise da história sem o recurso à interpretação objectiva dos acontecimentos por ordem cronológica. Pelo contrário, a genealogia é a análise das rupturas e descontinuidades, prática que tem em Friedrich Nietzsche o seu primeiro utilizador, em Genealogia da Moral (1887). C. Colwell resumiu com clareza o objecto da genealogia contemporânea, distinguindo-a da história como ciência da reconstituição interpretativa da ordem dos acontecimentos no tempo contínuo: “History, as opposed to genealogy, is the ordering of events in a single series that repeats those events within narrowly defined limits; it is for all intents and purposes the repetition of the Same. History is a narrative that reduces the problematic nature of the events it addresses to problems that have solutions; solutions that are also repetitions of the Same; solutions that re-impose or attempt to re-impose the values imbedded in a long history of errors. History is the reproduction of a social memory that reproduces the tradition and imbeds it in our psyches, our social relations and our institutions. History actualizes, materializes that tradition. Genealogy is the attempt to re-serialize events. Again, genealogy does not invent, discover or emphasize new or different events nor does it re-interpret events in order to discover hidden or sedimented meanings that have been neglected by the tradition. It is the attempt to counter-actualize the event, to return, in one form or another, to the virtual structure of the event in order to re-problematize the event. The goal is not to find a new solution, to ‘fix’ history, to offer a better or truer history or account of the past. The goal is to make the problem problematic, to make it a real problem once again, a problem we no longer know the answer to but for which we are compelled to find solutions.” (Deleuze and Foucault: Series, Event, Genealogy”).
Uma genealogia do conhecimento não parte do pressuposto de que as suas respostas são verdades absolutas que se conquistam por teorias e comprovação de teorias. De alguma forma, a genealogia é a parte da história do conhecimento que está por determinar. Por outras palavras, explora todas as formas de poder que escaparam à institucionalização do conhecimento nas várias estruturas culturais e sociais. Neste campo de investigação, o historiador não se identifica com aquele tipo de respeito e obediência profissional à verdade dos factos documentados que é apanágio do trabalho tradicional da história, mas prefere interferir especulativamente sobre as condições políticas em que se chegou a essa verdade.
Colin Gordon (Ed.) Power/Knowledge: Selected Interviews & Other Writings 1972-1977 by Michel Foucault (1981); G. Minson: Genealogies of Morals: Nietzsche, Foucault, Donzelot and the Eccentricity of Ethics (1985); Hubert L. Dreyfus e Paul Rabinow: Michel Foucault: beyond Structualism and Hermeneutics (1982); Michel Foucault: Folie et déraison. Histoire de la folie à l’âge classique (1961) ; Naissance de la clinique. Une archéologie du régard médical (1963) ; Archéologie du savoir (1969); L’Ordre du discours (1971) ; Surveiller et punir. Naissance de la prison (1975) ; Revista de Comunicação e Linguagens, nº19 (“Michel Foucault: Uma Analítica da Experiência”) (1993).
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